Predstavujeme vám súčasné hudobné dianie regiónu: Kapely – sólisti – albumy - projekty
BEDÑA, Prievidza
V predstavovaní mladej generácie prievidzských umelcov budeme pokračovať slovom o ďalšom mladom talentovanom umelcovi, ktorým je Komik Sans MC ako Bedña.
Študent filmovej réžie na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU v Bratislave je nielen začínajúcim režisérom, ale i bubeníkom, spevákom, gitaristom, hercom a stand-up komikom, ktorý tvorivo a organicky vnáša do tohto žánru komický potenciál hudby, piesňových textov i samotnej interpretácie.
Ako 6-ročný začal navštevovať ZUŠ L. Stančeka (triedu bicích nástrojov) pod vedením Mgr. Petra Krška. Tu sa dostal aj ku klavíru a v 15 si od rodičov vypýtal gitaru a objavil čaro jej akordov. Po gymnáziu nastúpil na odbor hranej réžie na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU v Bratislave, kde teraz študuje štvrtý ročník. Občas režíruje, nakrúca alebo inak spolupracuje pri výrobe krátkych filmov, reklám alebo inej videotvorby. Je tiež členom Art point teatra, s ktorým pod vedením režiséra Milana Valencína naštudoval jednu z hlavných rolí v inscenácii 7 minút po polnoci na motívy Patricka Nessa. S Art point teatrom začal spolupracovať ešte pod vedením režisérky Zuzany Kráľovej. Pod jej vedením účinkoval v inscenácii Úkryt (Divadlo Precedens, 2016) a v rozprávke Keď kúzla sú pri moci (Divadlo „A“ a Divadlo SHANTI, o.z. Prievidza, 2015). Od roku 2020 je členom Divadla Z dvora, ktoré vedie Mgr. Art. Eduard Gürtler a momentálne pracujú na inscenácii na motívy Jána Palárika Zmierenie, alebo Dobrodružstvo pri obžinkoch. S Eduardom Gürtlerom spolupracoval aj na videodokumente koncertu Lindy Mellenovej a Blanky Juhaňákovej v rámci koncertného cyklu Klasika na zámkoch, hradoch a kaštieľoch, či filme Kultúra 2020 mapujúcom oceňovanie významných kultúrnych počinov za rok 2020.
Bedña hrá tzv. hipster hop. Názov si vymyslel sám. Vznikol spojením hudobného štýlu, ktorým sa prezentuje a subkultúry hipsterov, ako recesia na danú subkultúru.
Už na základnej škole ho očaril zahraničný stand-up a hudobná komédia. Okrem toho počúval Horkýže slíže a sklony k tvorbe slovných hračiek, rýmov a pesničiek mal vždy, takže vlastnenie gitary mu k praktikovaniu týchto záľub veľmi dopomohlo.
Vďaka internetu mal možnosť už od šestnástich prezentovať svoje piesne, po čom prichádzali prvé príležitosti na živé vystupovanie v škole, na divadelných festivaloch alebo na hudobno-poetických akciách a stand-upoch v ArtPointe pod taktovkou Zuzky Kráľovej.
Vo svojich stand-upových vystúpenia spája hudbu s divadlom, ku ktorému mal odmalička blízko. Hoci sa vo všeobecnosti považuje skôr za introverta a je obrovský trémista, na „stejdži“ sa pod tlakom dostáva do zvláštneho tranzu a dokáže si vystupovanie neuveriteľne užiť.
Bedña účinkoval na vrcholnom festivale amatérskeho divadla Scénická žatva a je pravidelným hosťom formátu Bratislavský kaviár Kuba Lužinu a Mateja Moška v KC Dunaj v Bratislave.
Bol pozvaný ako hosť aj na divadelný festival PřeMostění v českom Moste, ktorý bol však kvôli pandémii zrušený. Vďaka korone nakoniec v septembri 2020 vydal svoju prvú štúdiovú pieseň Teorista (spolupráca s Michalom Miffom Lenghartom), ktorá bola inšpirovaná práve ňou. Pieseň môžete počuť na Beta rádiu, kde občas zaznie. Vďaka momentálnej situácii vznikol priestor na napísanie množstva nových piesní, ktoré sa spolu so staršími „live“ nahrávkami objavia tento rok na jeho debutovom albume Nemiestny disk. Naživo si ho, veríme, budeme môcť vypočuť na festivale Tužina Gro(o)ve 2021, ktorý sa uskutoční 23. – 24. júla v prírodnom areáli Hatalisko v Tužine.
V každom umeleckom odvetví, ktorému sa venuje, pracuje trochu inak a s iným zámerom. Keď točí filmy, väčšinou sa v nich snaží byť vtipný, ale snaží sa zachovať určitú kultivovanosť diela, čo najviac ho prehĺbiť a ukryť doň hodnotné myšlienky. Keď hrá divadlo, je režírovaný niekým iným, čiže v prvom rade sa snaží plniť predstavy režiséra a má z takejto tvorby ešte väčší rešpekt. Keď robí „serióznu“ hudbu s kapelou, kde figurujú ďalší ľudia so svojimi názormi a vplyvmi, snažia sa teda o udržanie určitej úrovne.
Vo svojich sólových komediálnych pesničkách, vie, že si môže dovoliť čokoľvek, čo z obsahov piesní často cítiť. Cíti pri tom absolútnu slobodu a nebojí sa skĺznuť do úplnej banálnosti, pokiaľ má potenciál baviť alebo byť niečím zaujímavá. Podľa jeho slov „je hudobný stand-up vo svete puristami často považovaný za akýsi „podvod“, lebo vraj nejde o skutočný stand-up a komici si hudbou napomáhajú, pretože je ňou ľahšie vytvoriť komický efekt, než čisto hovoreným slovom. Rým na konci verša na diváka podvedome pôsobí uspokojujúco, čiže vie nahradiť prepracovaný punch line hovoreného vtipu. Konštantným znením pesničky sa dá tiež elegantne vyhnúť trápnemu tichu po nevydarených vtipoch. Z týchto dôvodov som si túto formu veľmi obľúbil a verím, že možno aj mojím pričinením sa ju podarí viac spopularizovať, priblížiť ľudom a dopomôcť objaveniu iných takýchto tvorcov, keďže v našich končinách takáto tvorba v podstate takmer neexistuje.“
„Odkedy si pamätám, vždy som mal potrebu baviť a rozosmievať ľudí. Som rád, keď sa mi podarí vyvolať v prijímateľoch mojej tvorby akúkoľvek emóciu alebo myšlienku, ale tomu pocitu, keď v nich vyvolám smiech (a je to zámerné), sa nevyrovná nič.“ (Bedña).
https://www.youtube.com/watch?v=txqG0D82MzE
Z podkladov KomikaSans MC spracovala Mgr. Magdaléna Hianiková, DiS.art.