Florálne oslavy príchodu jari
V starorímskom období od 28. apríla do 3. mája existovali sviatky kvetov a bohyne kvitnúcej prírody Flóry – floráliá. Vtedy rímsky ľud rozsypával kvety po uliciach a námestiach. Už v predkresťanských náboženských kultoch sa kvety používali pri zdobení svätýň a oltárov. Podľa antických predstáv kvety klíčili z krvi bohov. Rimania verili, že omamná vôňa kvetov dokáže odohnať démonov.
Rusálie, či Rusadlá sú staroslovanský sviatok oslavy vodných tokov, hier, tanca a spevu. U Slovanov bola bohyňa Živa veľmi ctená ako udržiavateľka všetkého živého a vládkyňa nad pramenistou vodou. Živine sviatky začínajú na jar, keď sa všetko prebúdza. Za jej hlavný sviatok môžeme považovať 1. máj. Slovania v tomto čase čistili studničky a v prvých májových dňoch putovali k prameňom, riekam a studniam, aby Živu poprosili o dlhý a zdravý život. Pre splnenie želania jej prinášali obety chlieb, ryby, sladkosti, peniaze a na stromy vedľa prameňov a potokov vešali farebné stužky.
Florálne oslavy príchodu jari sa v rôznych obmenách zachovali pri cirkevných slávnostiach Božieho tela. Dievčatá oblečené do bielych a ružových šiat kráčali v sprievode a rozhadzovali kvety a kvetinové lupienky. Počas turíčnych sviatkov sa v stredoveku konali sprievody dievčat s ružovými girlandami a vencami. V Maďarsku a na južnom Slovensku bol rozšírený zvyk jarnej voľby kráľovničky. Ovenčené dievča (kráľovnička) prechádzalo dedinou a zastavovalo sa pred každým domom, aby gazdinú obdarovalo ružou.
Ako sa oslavoval sviatok sv. Floriána na začiatku 20. storočia? Dozvieme sa z osobných spomienok Prievidžanov. Pani Petronela Daneková, rodená Kmeťková (1930) spomína, že „na Drevenom rínku v Prievidzi sa nachádzala socha sv. Floriána, ktorá je teraz na Pribinovom námestí. Za prvej Slovenskej republiky sa každoročne v prvú májovú nedeľu konala pri Floriánkovi (ako sme ho familiárne nazývali) po poobedňajších litániách pobožnosť, na ktorej sa vždy zúčastňovali aj príslušníci hasičského zboru. Oltárik pripravovala naša rodina Kmeťkech. Tí mávali aj čestnú stráž pri Božom hrobe na Veľkú noc.“
Spomienky doplníme aj od Jána Záňa (1932): „Pred domom rodiny Kmeťkech stála socha sv. Floriána – patróna hasičov, ku ktorej chodievala počas osláv procesia z farského kostola s hasičským sprievodom.“
Spracovala Jana Hvojniková
Zdroj:
Oľga Danglová – Dekor symbol - dekoratívna tradícia na Slovensku a európsky kontext
Peter Weleslaw Kuzmišín – Bohovia starých Slovanov
Internet: https://sivy-vlk.wbl.sk/Sviatky-ktore-chceme-podniknut.html
Prievidzský občasník 4/10 – časopis všetkých a pre všetkých so srdcom Prievidžana
Prievidzský občasník 2/18 – časopis všetkých a pre všetkých so srdcom Prievidžana
Autorka fotografie: Ivana Brutovská